Ketron 1000 Peek utvalget fra VINK er NORSOK M-710 godkjent!

”Vi kan med glede informere om at vår hovedsamarbeidspartner Quadrant Engineering Plastic Products(QEPP) nå fått sin Ketron® 1000 PEEK NORSOK M-710 sertifisert”, sier en fornøyd administrerende direktør i VINK Norway AS, Bjørn Haakenstad Nilsen.

Quadrant som er markedsleder innen teknisk og high peformace plast har fått sin Ketron®1000 PEEK godkjent med NORSOK M-710 sertifisering, både injeksjonsstøpt og ekstruderte produkter som bolter, plater og emnerør.
Dette er første gang en slik sertifisering oppnås av denne type produsenter av teknisk og high peformace plast. VINK har alltid valgt å samarbeide med leverandører av høy kvalitet, dette er med på å gjøre oss til veivisere innen plast. VINK VISER VEI..i plastens verden, sier Haakenstad Nilsen

Jarle Lind-Nilsen, KAM ansvarlig for Oil & Gas i VINK forteller: ”Norsok M-710 sertifisering av Ketron® PEEK 1000 gir endelig bransjen et sterkt polymer materiale til bruk i kritiske deler hvor fluorpolymerer (f.eks. PTFE) ikke strekker til. Med Ketron® PEEK 1000 sine unike kombinasjoner av mekaniske egenskaper og kjemisk resistens, vil designere nå kunne lage sikrere og mer varige løsninger også for ekstremt tøffe miljøer. VINK og QEPP ser frem til å utvikle løsninger sammen med bransjen. Målet er som alltid bedre lønnsomhet og økt sikkerhet gjennom valg av riktig plastmateriale og fremstillingsmetode. Nå er verktøykassa vår blitt enda litt større”.

Frank Olmos, Global Market Segment Manager Chemical Processing Industry, QEPP uttaler følgende:”Ketron®1000 PEEK setter en ny industriell standard for ytelse i ekstreme omgivelser og oppnåelsen av NORSOK sertifiseringen gjør oss i stand til enda bedre å møte behovene til våre kunder innen olje- og gassindustrien. Utviklingen av våre PEEK produkter viser QEPP sitt engasjement i fortsatt teknologisk innovasjon og økt kostnadseffektivitet i petroleumsindustrien.”

NORSOK er en forkortelse for Norsk sokkels konkurranseposisjon og er et samarbeid mellom ulike aktører i petroleumsindustrien, blant annet Norsk olje og gass, Teknologibedriftenes Landsforening og myndighetene. Hensikten med NORSOK-standardene er å redusere gjennomføringstid og kostnader for bygging og drift av petroleumsinstallasjoner på norsk sokkel.

I kvalifikasjonsprosessen utsatte Quadrant Ketron® 1000 PEEK for den tøffeste testprosedyren – fremprovosert aldring gjennom lav pH i vått miljø og høye H2S nivåer for å simulere tilstander lik i olje og gassproduksjon. Normalt blir sur aldringstest utført ved 0,6% H2S konsentrasjon, QEPP har nå gjennomført vellykkede tester ved 2 % H2S konsentrasjon.

Ketron PEEK® gruppens avanserte egenskaper som kjemisk resistens og slitasjemotstand kombinert med høy temperaturskala og styrke gjør den til et ideelt valg når det gjelder ytelse og pålitelighet i ekstreme og krevende omgivelser. Ketron®1000 PEEK er høyt verdsatt av designere og konstruktører til bruk i applikasjoner til alt i fra fly til oljeboring, i form av strukturelle deler, foringer, lagre, tetninger og støtteringer med videre.

I olje- og gassindustrien brukes Ketron®1000 PEEK blant annet til down-hole komponenter, i ventiler, ”juletrær” og kontrollsystemer.

Bjørn Haakenstad Nilsen
Adm. Direktør